2016-05-23

UX-kurs del 12: informationsarkitektur

In soviet russia information architects you

Hej världen!
Idag ska vi prata om något som är sjukt viktigt när det gäller att skapa en begriplig värld, nämligen informationsarkitektur.

Vad är informationsarkitektur? Jo det är att identifiera grejer som på något vis är besläktade med varandra och sätta ihop dem till en begriplig struktur. Det här är ju såklart löjligt viktigt för en person som besöker en webbplats, men även i andra sammanhang avgör informationsarkitekturen om en persons upplevelse av något är bra eller inte. Om vi tar ett konkret, actual reality-exempel: 

Din lokala ica-affär

När du går in i affären så tänker du dig att yoghurten finns bredvid mjölken, och cornflakespaketen står bredvid hyllan med Start-müsli och knäckebrödet står nära skogaholmslimpan, men kanske ännu närmare rågbrödet.

På så sätt har du en mental bild av hur du kan hitta i butiken och även om du aldrig varit inne på just den här affären, så vet du att bara du hittar det nyttiga rågbrödet så finns din älskade skogaholmslimpa i närheten. Det är alltså informationsarkitektur i den faktiska verkligheten, där informationen består av riktiga grejer.

Det här låter ju rätt enkelt, men ibland tokar butikschefen till det (ja, jag tittar på dig nu, butikschefen för Ica Aspudden) och är lite för smart för sitt eget bästa. Hen tänker att "hey, vi sätter varmkorven, korvbrödet och ketchupen på samma ställe! Jag är ett geni!" Ja, det är du kanske, men om du har noterat hur 99% av alla andra butiker har ställt de här sakerna så kanske du ändrar åsikt? Rent informationsmässigt så är alla de här grejerna sammankopplade, men vår mentala modell över hur en mataffär är uppbyggd säger att detta är ett absurt sätt att gruppera grejer.

However: i den virtuella verkligheten så kan man lösa det här! Hur då? Jo, låt säga att du lagt varmkorv i din "varukorg". Då kanske webbsajten är så slug att den föreslår ketchup, korvbröd och folkisar också. Yeah!

Informationsarkitektur är kort sagt det sättet informationen på till exempel en webbplats är grupperad och sorterad. En bra informationsarkitektur är asviktig när det gäller att förstå hur ma hittar och var man hittar saker på webbplatsen. Och en bra informationsarkitektur är en informationsarkitektur som är begriplig för besökaren.


Gör inte så här!!


Hur som helst. 
När man tar fram en informationsarkitektur så finns det mängder av fällor att gå i. Jag tar upp ett par vanliga nedan:


  • "Vår sajtstruktur ska återspegla vår organisationsstruktur! Det är logiskt och skitsmart!" Hell no, det ska den inte! Ett vanligt misstag att tro att en besökare av din webbsajt bryr sig om vilken avdelning som ligger under vilken i den internpolitiska/byråkratiska djungeln. Det finns INGEN besökare av en webbplats som är det minsta intresserad av huruvida marknad ligger under it eller kundtjänst. Ingen. Sajtstrukturen ska givetvis återspegla besökarnas uppfattning av vad som är en rimlig informationsarkitektur. Inte din. Som vanligt.
  • "Jag vet vad som är vettigt, för jag är expert på området!" Ja och just för att du är expert så är det ett rimligt antagande att du INTE vet hur en normalanvändare tycker att informationen borde delas upp och sorteras. Abby Covert har ett bra exempel från ett informationsarkitekturuppdrag hon hade där hon hjälpte en frukt- och gröntdistributör att gruppera grejer: rent objektivt är avocado en frukt, men det bryr sig förmodligen ingen utom Carl von Linné (expert) sig om. De valde därför att gruppera avocado inom gruppen för grönsaker. Kolla in föreläsningen här (youtube). 
  • "Hm, de här passar liksom inte riktigt in här, ska vi köra en "Övrigt"-kategori?" Nej det ska ni absolut inte göra. Det ni ska göra är att tänka en gång till och faktiskt se över hur de här sakerna kan grupperas. En övrigt-kategori är bokstavligt talat som att spela "Finns i sjön", det vill säga fruktansvärt.
  • "Fuck informationsarktitektur, vi har en fet sökgrunka istället!" Feta sökgrunkor är ju asbra, men vad händer med de användare som inte gillar/förstår eller orkar begripa hur söken funkar? dessutom: någon ska väl ändå göra jobbet med att tagga upp allt så det blir sökbart på ett bra sätt. Eller ska det bara vara någon sorts fritextsök? Typ som stockholm.se verkar ha:
    Är det verkligen troligt att jag vill hitta något sorts protokoll från 2013 när jag söker på "förskola liljeholmen"?

Gör så här istället

"Men, hur ska man göra då, Eric? Detta verkar vara ett omöjligt uppdrag!" Nej det är det inte, ta det lugnt. Alltså, man ska ta reda på användningssammanhanget och baserat på det så ska man ta fram en informationsarkitektur. Och hur tar man reda på sammanhanget då? Jo, man pratar med den som beställt grejen man jobbar med OCH man pratar med de som förväntas använda grejen när den är klar. Har vi hört det förut? Ja, det har vi. Tjatar jag? Ja, det gör jag? Lyssnar ni? Ja, det hoppas jag.

Du måste prata med användarna av grejen. OK? OK.

Inga kommentarer: