Här kommer mitt första inlägg i en planerad serie som handlar om den viktigaste egenskapen hos en UX-designer, nämligen empati.
Enligt svenska Wikipedia är empati "förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. "
"To crush your enemies -- See them driven before you, and to hear the lamentation of their women!"
Sedermera byter han uppdragsgivare och börjar jobba för King Osric, som ger honom och hans kollegor i uppdrag att lösa ett trängande problem. King Osrics projektbrief är inte jättebra kanske, väldigt mycket snack om ormar, men Conan lyckas ändå identifiera målet med projektet. Nämligen att rädda Osrics dotter och dräpa herr Doom. Ytterligare ett exempel på hans förmåga att korrekt analysera en annan människas behov.
Eftersom han är duktig på sin sak så analyserar han deras behov (Thulsa Doom förtrollar människor och måste stoppas) istället för att lyssna på vad de vill ha (att Conan ska joina deras knäppa ormsekt)
Till slut lyckas Conan trots allt skärpa till sig och han genomför projektet enligt specen. Yey!!!!
Om Conan hade varit risig på att genomföra observationsstudier och intervjuer hade filmen sett helt annorlunda ut. Till exempel kanske hans första uppdragsgivare tröttnat på honom och "avslutat uppdraget" så att säga....
Om han hade varit dålig på att analysera intervjuresultaten hade filmen istället kanske handlat om hans liv som sektmedlem, likaså om han låtit sig att gå native.
Kort sagt: om Conan haft sämre på empatiska skills hade filmen blivit en helt annan.
Alltså: vill du göra en bra förstudie är det därför viktigt att ha Conan som sin främsta inspirationskälla. Bara du går i Conans fotspår kommer allt att gå som en dans!
Lycka till!
Jag har funderat lite på det här med UX och vad det egentligen är och jag har insett att UX är att skapa och kommunicera empati. Alla metoder och principer vi sysslar med handlar egentligen om detta.
Vilka saker pysslar vi med då, för att få empati för andra människors behov och drivkrafter och kommunicera detta? En grej är att göra förstudier:
Det har efter en lång analys framkommit att Conan barbaren är en av de första och främsta experterna på förstudier vi överhuvudtaget känner till.
"har du lust att berätta lite om dig själv?" |
Förstudier, en viktig del av empatiskapandet
En förstudie kan bestå av en mängd aktiviteter som alla syftar till att få förståelse för ett behov eller en drivkraft. Det kan handla om att man jämför med andra, kollar statistik, intervjuar stakeholders eller gör observationsstudier. Conans främsta skills när det gäller förstudier består i observationsstudier och intervjuer.
Men för att få lite kött på benen vad gäller Conan så kör jag en liten recap (även om alla säkert redan känner till storyn och det handlar alltså om Arnold-Conan, inte orignal-Conan. Ok?):
Conans by blev överfallen när han var en liten pojke av Thulsa Doom, en sektledare som styr en ormsekt med järnhand.
Häng med i min ormsekt! Det blir kul! |
Conan blir tagen som slav och får jobba på en kvarn tills han uppnått en bodybuilders fysik.
Conans första jobb |
Observationsstudier och att identifiera verksamhetsmål
Efter många om och men så hamnar han slutligen hos kungen över ett stäppfolk, som påminner om mongolerna. Fast i fantasytappning förstås. Här visas för första gången hans överlägsna skills som UX-designer. Där andra i kungens närhet misslyckas totalt med sin analys, så lyckas Conan med sin välutvecklade empati bättre:
Kolla youtubeklippet här:
Sedermera byter han uppdragsgivare och börjar jobba för King Osric, som ger honom och hans kollegor i uppdrag att lösa ett trängande problem. King Osrics projektbrief är inte jättebra kanske, väldigt mycket snack om ormar, men Conan lyckas ändå identifiera målet med projektet. Nämligen att rädda Osrics dotter och dräpa herr Doom. Ytterligare ett exempel på hans förmåga att korrekt analysera en annan människas behov.
Intervjuer med stakeholders
Conan accepterar såklart. Det blir nu dags för Conan att öppna UX-verktygslådan igen när han genom intervjuer tar reda på användarnas upplevelse av Thulsa Dooms stad och sekt.
Kolla youtubeklippet här:
Mer observationsstudier
När Conan väl kommer fram till Thulsa Dooms ställe så fortsätter observationsstudierna där Conan ytterligare försöker förstå människornas drivkrafter och behov. Det han ser är människor som, tvärtemot vad de säger, mår väldigt dåligt. Återigen är hans förmåga att göra en analys av sina observationer anmärkningsvärd:
Att "go native"
En risk med att göra observationsstudier, och kanske i första hand så kallad deltagande observation, är att man kan "Go native". Det betyder att man slutar upp med att observera och istället identifierar sig så mycket med människorna och kontexten att man blir en del av den grupp människor man försöker förstå.
Samma sak riskerar att hända med Stackars Conan, när Thulsa Doom försöker lura honom att hänga med i hans galna sekt:
Kolla youtubeklippet här:
Om Conan hade varit risig på att genomföra observationsstudier och intervjuer hade filmen sett helt annorlunda ut. Till exempel kanske hans första uppdragsgivare tröttnat på honom och "avslutat uppdraget" så att säga....
Om han hade varit dålig på att analysera intervjuresultaten hade filmen istället kanske handlat om hans liv som sektmedlem, likaså om han låtit sig att gå native.
Kort sagt: om Conan haft sämre på empatiska skills hade filmen blivit en helt annan.
Alltså: vill du göra en bra förstudie är det därför viktigt att ha Conan som sin främsta inspirationskälla. Bara du går i Conans fotspår kommer allt att gå som en dans!
Lycka till!
2 kommentarer:
Grym analys! :)
Tack, Björn!!
Skicka en kommentar