2016-04-23

Hur hittar man till nästa utomhusgym?

För ungefär ett år sedan sade jag upp mitt gymkort på SATS. Jag var rejält trött på att ägna mig åt träning inomhus, lyssnandes på olidlig musik och dessutom betala löjliga summor pengar för det. Jag började istället besöka utegym.

Det visade sig att det var grejen, särskilt som ett av dem låg på vägen till mitt jobb, förutsatt att man cyklar. Vilket jag gör. Det här gjorde att jag kan ta ett pass på vägen till eller från jobbet utan att behöva lägga en massa tid på att förflytta mig. För det gör jag ju ändå när jag åker till eller från jobbet.

Efter ett tag blir man ju lite less på samma gym och vill prova något annat ställe. Det kanske finns något mer gym i närheten eller längs en annan rutt mellan mitt hem och jobbet? Jag beslutade därför att försöka hitta någon lista eller karta över stans utomhusgym.

Initiativrik som jag är går jag in på stockholm.se och gör en sökning:

Screen Shot 2016-04-23 at 05.09.21.png

Och i vanlig ordning så hittar sökmotorn en massa dokument och mötesprotokoll från 2013 etc. Jag vet egentligen inte ens varför jag försöker, för oavsett vad man söker på stockholm.se så får man upp mötesprotkoll och powerpointpresentationer från flera år tillbaka. 

En fråga man kan ställa sig till är: vad är troligast när en medborgare i staden söker efter utomhusgym:
  • Att personen vill hitta utomhusgym eller 
  • att personen vill hitta en sammanställning av enkäter som skickades ut till sommarjobbare 2014?


Den som istället väljer att googla på “Utomhusgym i stockholm” har större tur för då dyker den här länken upp (nr två uppifrån):
Screen Shot 2016-04-23 at 05.10.06.png


Det var ju mycket bättre. Det FINNS en lista på de utomhusgym som stan har satt upp! Den listan ser ut så här:

Screen Shot 2016-04-23 at 05.17.46.png


Eftersom jag är lite nördig så provar jag att navigera mig hit. Och det är faktiskt ganska så enkelt, men vem orkar navigera när man kan googla? Inte jag.

Screen Shot 2016-04-23 at 05.23.47.png


Nu ställdes jag inför nästa utmaning: att hitta gym i närheten av mig eller snarare i närheten av min cykelrutt. Det är faktiskt ganska så enkelt men när jag kommer till kartbilden som bara ligger 3 klick bort eller så (sammanlagt 7 klick från startsidan) så får jag inte kartan att funka. Suck.


Screen Shot 2016-04-23 at 05.25.41.png


Sidan bara laddar och laddar.

Jaja, hur som helst. Till slut öppnas kartan i det onödigt snålt tilltagna kartfönstret och jag kan börja kika på alternativa gym.

Varför då denna långa tirad om stans utomhusgym? Jo, när jag gjorde allt ovanstående för att få tillgång till en karta på utomhusgym så slogs min vanligtvis så tjockflytande hjärna av en eller egentligen flera tankar:

Vill man visa var det finns utomhusgym så är en karta djupt djupt inne i en webbsajt fel ställe att göra det på.
Rätt ställe att hitta nya utomhusgym är utomhus och i anslutning till gymmen. 

Och vidare: 

Hur skulle Stockholm stad kunna utöka tjänsten utomhusgym till att funka som något mer än bara en massa utspridda gym? 

Och snart (inom några dagar) kommer del två av artikeln. Det här var bara en sorts introduktion. Nu blir det spännande!!! (eller kanske inte så spännande, men kanske åtminstone intressant).


OMG the suspense!!!

Inga kommentarer: