2016-04-27

Computer says no




Idag ringde jag till Skoda för att skifta hjul från vinter- till sommardäck. Jaja kalla mig slarver, jag vet att det är för sent att byta hjul nu, men jag kör bil så sällan att det blev först idag det var aktuellt.


Hur som helst.


Det första som händer när jag ringer är att personen i andra luren ber om bilens regnummer. Men om man kör sin bil en gång i månaden så är regnumret inte jättelätt att komma ihåg. 

Jag försöker med att de kanske kan kolla upp det på annat vis, så jag slipper gå till parkeringen och kolla numret. Kanske slå in mitt personnummer i datorn, eller bara mitt namn kanske. Det var ju ändå hos dem jag köpte bilen för några månader sedan och de borde väl kanske kunna kolla upp det på något vis? Jag finns ju rimligtvis i deras kundregister.


Nej, det går inte.

“Computer says no”






Det är kanske inte så konstigt att Skoda vill veta vem jag är, men måste de veta exakt vilken bil de ska byta hjul på? Och varför kan de inte kolla det på annat vis?


I, for one, welcome our new robotic overlords

Det här intresserar mig, för det här är ett exempel på där människorna tjänar systemen istället för tvärt om. Varför är det viktigt att skriva in regnumret? Förmodligen för att “Computer says no” annars. Vilken nytta har verkstadspersonalen av att veta exakt vilken bil det rör sig om? Jag förstår att de behöver veta om de ska byta hjul på en stor lastbil eller om det rör sig om en personbil. Men exakt regnummer?

jag vill såklart poängtera här att personalen på Skoda i Sätra inte har gjort något fel, men däremot har rimligtvis de som kravställt systemet som används för verkstadsbokningar gjort det. Och de som designade och byggde systemet också. I alla fall ur min synvinkel som kund. Som bara vill få mina hjul skiftade. Utan krångel.


“Computer says no”


Det här är ganska vanligt förekommande- att någon, någonstans har designat ett system där användaren ska betjäna systemet istället för tvärt om. Det behöver inte ens röra sig om slarvigt designade system. Utan kanske även system där man lagt tid och omsorg på att få det smidigt och snyggt.


En fråga vi kan ställa oss är “Hur ska vi göra för att designa tjänster där datorn hjälper människor och inte tvärt om?”  Det är ju så otroligt enkelt att sätta in diverse regler som styr användningen åt ett håll som inte underlättar för den stackare som sitter vid spakarna.


Jag tror att vi delvis är på väg åt rätt håll genom att använda oss av till exempel Lean ux-principer och att involvera användarna mer i processen över lag. Men än så länge är det fortfarande väldigt mycket

“Computer says no”

2 kommentarer:

Mikael Sköld sa...

Förmodligen behöver de regnumret för att kunna skapa ett "ärende"?
det förtar dock inte dina slutsatser. Jonas Söderström pratar om behovet att kunna joxa med system för att hantera edge case som detta:
http://kornet.nu/fudgability.shtml
http://xn--blindhna-s4a.se/2001/10/ett-battre-ord-for-joxbar/

Rebellen i dig borde gejma systemet genom att uppge ett fiktivt regnummer.
Säkrast ett som garanterat inte finns på en riktig bil, t ex DUM 123 eller KUK 456.

BTW: innan jag får posta kommentaren måste jag tydligen intyga att jag inte är en robot:
Jag är inte en robot.

30minuterskonst sa...

ja, förmodligen är regnumret ärende-aktivatorn, så att säga, men det borde det inte behöva vara. det kanske skulle räcka med att ärendet skapas genom att man skapar ett ärende, så att säga?

Nästa gång ska jag trolla systemet, jag lovar!