2016-04-24

Hur hittar man till nästa utomhusgym? del två

Yup. Nu är det dags för del två, där jag pratar lite om lösningen på detta oerhörda problem jag har med att inte veta var de andra gymmen finns. Om du vill ha lite bakgrund- kolla här.

Formella ux-grejer som ingen med förståndet i behåll kan klara sig utan

Något man som ux-person förväntas ta tag i så fort ett jobb ska göras är att fråga sig vem som ska använda tjänsten. Vilka målgrupper har vi alltså och vilka behov har de? En annan grej är att fråga sig vad den som betalar kalaset vill uppnå med det hela. Ett sätt att göra det är att sno ihop en effektkarta, eller en business impact map som jag tror det kallas för nu för tiden. Jag antar att det låter mer… business … då? En sån gjorde jag. Då jag saknar en beställare så blev det mest gissningar. Den ser ut så här ungefär:

Dagens effektkarta



Vill man vara ännu mer badass och få mer street cred bland ux:are och inte minst det tuffa gänget servicedesigners så kan man även göra en upplevelsekarta. Det gjorde jag, eller jag gjorde ett utkast i alla fall. Men eftersom jag fortfarande inte har någon beställare för det här fräsiga projektet, utan bara hittar på, så blev det som det blev. Den blev nåt sånt här för en person ur målgruppen “På väg till jobbet-farbrorn (eller tanten). Mer om målgrupperna strax. Men här kommer upplevelsekartan:

Upplevelsekarta ahoy!




Målgrupperna då, vilka är det?

Jo, jag har noterat några olika målgrupper. Dessa behöver såklart inte vara representativa för användningen, då jag mest besöker gymmen tidiga morgnar och cyklar förbi dem på eftermiddagen. Vad som händer mitt på dagen har jag ingen aning om.


På väg till jobbet-farbrorn (eller tanten)

Det är jag. Jag river av ett tjugominuterspass på väg till jobbet. Jag cyklar, men jag kan även springa till jobbet ibland. Jag har inte jättemycket tid, då jag ju är på väg till jobbet och ska hämta på dagis på eftermiddagen. Tycker det vore najs att testa ett annat gym ibland. Tycker det känns tradigt att jag så sällan tar mig tid att prova nya övningar på gymmet. Fryser häcken av mig på vintern.

Fullt rimlig cykelpendlarhoj


Pensionären

Hen verkar ha eoner av tid, “the golden years”. Skön inställning!
Tar det lugnt, pratar med polarna och verkar vara där jämt. Ja, jag tänker på dig med Hammarbymössan och som är där oavsett om jag kommer dit kl sju eller nio. Det är tydligt att pensionären är där av sociala skäl, lika mycket som av hålla sig i form-skäl. Har gått dit varje dag i flera år kanske.


Långdistansaren

Förmodligen en variant av På väg till jobbet-farbrorn, men med en tydlig långdistansaura. Hen är lång, smal och har ett välavvägt och vägvinnande löpsteg. Verkar oftast se styrkedelen av sitt pass som en parentes : ryck lite i den där ryggträningsgrejen och riv av några situps, sedan iväg igen. Bara trettio kilometer kvar nu!


Gymmet

Gymmet består av trägrejer som man ibland ska hänga i och ibland ska lyfta upp och ner.
Här tänker jag mig att det skulle finnas en fysisk karta över gym i närheten och kanske även avstånd dit. Och såklart om gymmen är tillgänglighetsanpassade. Men den coola grejen med kartan är förstås appen man ska kunna ladda ner istället.


Frågan är hur man får folk att ladda ner en “Utomhusgym i Stockholm”-app? Dels måste den ju marknadsföras på något vis och dels måste folk ladda ner den när de väl är sugna på den.
Screen Shot 2016-04-24 at 22.08.04.png
Eriksdals utegym. Lånad från stockholm.se. Bra jobbat med skärpan där...

Sajten

Snälla stockholm stad, kan ni inte fixa er sökmotor? Snällasnällasnälla?


Och när ni gjort det kolla lite på den där kartappen som ni använder. Den är helt hopplös.


Utöver det borde man marknadsföra appen på Kultur- och fritidsdelen av sajten. Och inte minst givetvis när användaren börjar närma sig den heliga graalen: kartan på utomhusgym. Ladda ner appen, goddamit, bara gör det! Borde det stå.


Appen

Efter att jag lyssnade på Golden Krishna på årets From business to buttons så känns det lite jobbigt att föreslå en app, eftersom det bästa interfejset är inget interfejs. Men hey, jag är blott en hantverkare i UX-branschen och inte någon visionär med ett ashäftigt namn. Så det får bli en app ändå.


För att designa en app behövs såklart också några scenarion. De är baserade på den oerhört omfattande researchen som gjorts (se ovan). Utan scenarion blir det ju bara trams av allting. Så luta dig tillbaka och njut av fyra användningsscenarion!

Scenario 1

Du letar desperat efter en lista på utomhusgym på stockholm stads webbsajt. Efter många om och men hittar du den. Men den vill inte ladda klart. Suck.
Men vänta nu, vad är där för något? “Ladda ner vår gym-app!” oookeejj…
Du laddar ner appen och ser att vad fan nu då, det finns ju ett gym bara en liten bit hemifrån! Najs! Istället för att gå och handla så cyklar du till gymmet och river av ett pass. Du får klara dig utan mjölk ikväll.

Scenario 2


Du tränar på ditt gamla vanliga utomhusgym, allt är egentligen frid och fröjd, men till och med de där söta ekorrarna som kutar runt bland träden ovanför gymmet börjar kännas jäkligt tråkiga. Samma sak om och om igen. Men det ska ju finnas fler såna här gym, till exempel finns det ju ett i Tanto, men visst 17 ska det finnas fler än så? Frågan är bara var? Men hey: där sitter en karta över närområdet och kolla, på andra sidan årstviken finns det ju två andra! Najs! I morgon blir det den vägen till jobbet!


Men vänta nu, säger den uppmärksamme: vadå app? Det är ju bara en facking karta? Ja, så kan det gå ibland. Det dök inte upp något appscenario här.


Jaja, okejrå: I anslutning till kartan ser du en länk/QR-kod/text/whatever om en utomhusgym-app. Det verkar kul. Du laddar ner den.


Scenario 3

Du är ute och springer din vanliga runda och är på väg till ditt vanliga utomhusgym för att göra din vanliga grej. Peppen är ju inte överväldigande direkt.


Pling! Telefonen plingar till. Du kollar vad det är som plingar, kanske det var ett jätteviktigt meddelande? Nej, det var appen som sade att om du springer tvåhundrafemtio meter till höger istället för till vänster (som du brukar springa) så finns det ett utomhusgym som ligger naturskönt vid en sjö. Kartbilden är tydlig, det är ju bara att kuta upp för backen där så är du framme! FYI: gymmet är anpassat för människor med funktionshinder så om det råkar vara så att du kör rullstol så är det lugnt- du kan träna här ändå! Sweet!

Scenario 4
Du har haft lite problem med en av övningarna, det känns som om du borde klara av fler chins än vad du gör, att musklerna kopplar ur trots att du har mer att ge. Störigt, men kanske man kan träffa en PT som hjälper till. Men vänta nu, på appens karta finns en ny ikon vid ett av gymmen. Jaha! Det kommer en instruktör om en vecka till ett av gymmen i närheten. Yey!


Fler grejer

Vad mer kan den här utökade tjänsten erbjuda? Tja, inte vet jag, men några grejer skulle kunna vara:
  • Koppla ihop den med andra träningsappar för att ge en helhetsbild av din träning.
  • Andra fritidssysselsättningar kunde också vara åtkomliga. Vad sägs om att få tips om skidbacken i Hammarby en trist lördag i februari, eller kanske få veta att Eriksdalsbadet brukar vara nästan tomt den tiden du cyklar förbi?
  • Var finns det cykelpumpar? Jo, det vet appen!
  • Hur är vattenkvaliteten i Tantobadet just nu när du springer förbi, varm och svettig? Appen berättar!
  • Vill du föra in dina resultat i ett kalkylark? Det hjälper appen dig med!

Nästa steg

Åkej. Nu har vi en effektkarta, en upplevelsekarta och en drös med scenarion. Coola grejer, men det är ju fortfarande bara en massa babbel. När kommer själva appen, gaddammit!? frågar sig den otålige. Jo, den kommer när den kommer. Håll inte andan bara, men snart så.

Inga kommentarer: