2017-11-19

The power of design sprint

OBS!!! Äkta bild från äkta designsprint!!!!

Hej trogna följarskara!

Jag har det senaste året eller så faciliterat ett antal designsprintar och har fått vissa insikter som jag gärna vill dela med mig av. 

Men innan jag börjar med det så tänkte jag berätta vad en designsprint är, det är ju möjligt att just du som läser detta inte känner till det hela. Om du gör det så kan du scrolla ner till underrubriken som heter 5 insikter från "mina" designsprintar och börja läsa där istället!

En designsprint är en metod som kommer ur design thinkingfamiljen (om man kan kalla det för en familj). Design thinking är ett sätt att förhålla sig till problemlösning. Det går ut på att man antar ett designperspektiv på utmaningen och jobbar iterativt med ett antal metoder och verktyg för att på så sätt lösa problemet. Vanliga komponenter är effektkartor, kundresor, prototyper, tvärfunktionella team, iterativa processer för att lära sig kontinuerligt.

En designsprint tar ungefär fem dagar att genomföra och syftar till att lösa ett problem genom att kombinera affärsstrategi, kunskap om kunderna, med mera. Under denna extremt komprimerade tid tänker man sig att lösningen är, om inte färdig, så åtminstone färdig att testa. Designsprinten "uppfanns" av Google ventures. Men tydligen ska Ideo ha ett finger med i spelet också. Jag känner dock inte till några detaljer.

En designsprint består av ett fem delar eller aktiviteter som genomförs under lika många dagar. Delarna är (taffligt översatt till svenska):
  1. Skapa förståelse (för affärsöppningen, men även mottagarna och konkurrenterna)
  2. Bryt isär (utforska och testa, iterera och koncepta fram lösningsförslag, strunta i om de är rimliga)
  3. Knyt ihop (identifiera de idéer som är bra och som verkar rimliga och sammanställ dem)
  4. Prototypa (ta fram en prototyp på hela lösningen, inklusive före och efter-stegen)
  5. Testa prototypen på kunder. Analysera resultatet.
BOOOM! På fem dagar har man gått från ax till limpa när det gäller att hitta på och testa en tjänst! Otroligt kraftfullt och väldigt ansträngande. 

Så, nu vet vi vad en designsprint är och nu tänkte jag berätta vad jag lärt mig efter att ha faciliterat några sådana och både nått framgång och motgång. Läs nedanstående punkter för att både göra som jag gjort och inte göra som jag gjort! Återkom sedan gärna med feedback!

Fem insikter från "mina" designsprintar

Ok, nu kör vi! 

1 En designsprint tar verkligen fem dagar 
Fem dagar. Inte fyra eller tre. OK? OK!

Jag har vid ett par tillfällen försökt komprimera en designsprint. Orsakerna har varit att folk inte tycker sig ha tid att delta så länge som det ändå tar (även om det är tydligt för alla som varit med i en designsprint att fem dagar är nästan ingenting om man jämför med vad det ger). Det går inte att komprimera en designsprint. Punkt slut. De fem dagarna är så fullproppade av aktiviteter att man tappar väldigt mycket på att försöka komprimera dem. Dessutom måste deltagarna få tid att återhämta sig lite och "värka fram" insikter. Något som inte går om man väljer att trycka ihop en femdagarssprint till exempelvis två och en halv dag. Jag är givetvis medveten om att det kan vara svårt att få ihop folk till fem heldagar, men det är ingen bra idé att förkorta av anledningen att folk har fulla kalendrar. Försök få dem att prioritera det här istället.

2 En designsprint tar inte alls fem dagar
Inte automatiskt fem dagar. Är du tokig!?

Åh nej, nu har Eric varit på spriten tänker du kanske. Men det har jag faktiskt inte och jag ska förklara hur både insikt nummer ett och insikt nummer två kan vara sanna samtidigt. En designsprint börjar med ett antal aktiviteter som syftar till att förstå kontexten: kunderna, konkurrenterna, tjänstens plats i ett ekosystem, kundresan etc. Ponera att du redan har alla dessa kunskaper, eller åtminstone en delmängd av dem. Om så är fallet så kan flera av aktiviteterna utgå. Artefakterna får däremot inte utgå. Du som faciliterar designsprinten måste se till att alla dessa saker ni "slipper" göra ändå finns visualiserade och att alla deltagarna har koll på grejerna. Om så är fallet kan du skippa de delarna av designsprinten. Men bara då. Jag har försökt att stressa igenom vissa delar ibland, trots att vi saknat insikterna. Det. Funkar. Inte. Bra.

3 Lita på processen
OK, kanske inte den HÄR processen...

En designsprint är något fundamentalt främmande för många. Man jobbar i team, det finns folk som aldrig har designat som är med i teamet, det verkar konstigt att inte skriva en massa dokument etc.  Det innebär att deltagare i designteamet eventuellt kommer vara väldigt skeptiska till det de ska delta i och som de blockat en hel veckas möten för. Det är då lätt som facilitator att tappa självkänslan för "kanske det här inte var en så bra idé egentligen och nog är det rätt flummigt och"... Men NEIN! Det här är en genomtänkt metod. Vissa steg i processen kanske framstår som kryptiska eller konstiga, men de är inte det och det märks kanske lite längre fram vad de ha varit bra för. Det är därför, har jag erfarit, bra att tänka på de här grejerna:
  • Berätta att det här inte är en idé jag själv drömt ihop. Det är faktiskt Googles idé! (Alla gillar google)
  • Förklara att varje steg, aktivitet har en mening
  • Berätta vad varje steg syftar till
  • Och peppa och ge positiv feedback hela tiden, "Titta, vi är ju jätteduktiga! Kolla vad vi åstadkommit idag!"

4 Var tvärfunktionella!!!!
Ett tvärfunktionellt team. Inklusive en robot. Det är bara
en tidsfråga, eller hur?

Det kan vara lockande att skippa att ta med den där verksamhetspersonen som är så sjukt uppbokad hela tiden, eller strunta i en ux-designer eftersom man är ju själv med, eller hur? Men tvärfunktionaliteten är en absolut framgångsfaktor. Om teamet är tvärfunktionellt så finns det alltid någon som kan svara på frågor som dyker upp och det finns alltid någon som har en annan take på ett problem. De gånger jag faciliterat en grupp där både män och kvinnor har varit med så har det funkat bättre än med bara män. Jag antar att diversitet är en förutsättning för bra design.

5 Våga misslyckas!
Philosoraptor 😍😍😍

jag tror att det här är den viktigaste av de fem punkterna och det här är något jag återkommer till ständigt. Våga misslyckas. Våga tänja på gränserna för vad som går och inte går att göra med en designsprint. Ibland blir det epic fail och ibland blir det asbra. Men det kommer aldig bli asbra om du blint lyder processen och är rädd för misslyckande. Att misslyckas är innovationens moder och en designsprint syftar till att innovera, så varför inte våga ta språnget. I bästa fall kanske du revolutionerar designsprintmetodiken!

Slutligen ett tips på en jättefin liten app jag använt som livboj när jag faciliterat designsprintar, nämligen Duco. Den finns både till Android och iphone. Ladda ner, plugga på och kör en designsprint!

Du och din kund kommer att älska det!

Inga kommentarer: