2017-03-05

Idebro design- nu som frilansande enmansband!

Från och med första mars är jag frilansande ux-person! Jag startar upp Idebro design, ett enmansband inom UX-design.
Jag vill börja med att tacka det fantastiska folket på Agical som fått mig att våga ta steget att bli min egen. Det känns lite konstigt att sluta på det bästa jobb jag har haft, men samtidigt så måste man ibland fejsa sina fears och kliva ur bekvämlighets-zonen. Det känns lite läskigt och nervöst, men samtidigt sjukt kul att för första gången i mitt liv stå på helt egna ben. Jag tänker att med mer än 15 års erfarenhet av att syssla med att skapa bra användarupplevelser i de mest skilda uppdrag och sammanhang är en bra bas att stå på när det gäller att frilansa.
En lustig grej som jag reflekterat över är hur jag nästan rätlinjigt gått från arbetsgivare med mängder av anställda (Scania, ungefär 40 000 stycken), via bland andra HiQ (500) och Valtech (ungefär lika många) till Unikum (25, typ) och slutligen Agical (14 fantastiska människor). Nu blir jag en enmansorkester och undrar lite vad som är nästa steg? Att jag ersätts av en AI? Ja, förmodligen. Det är väl den vägen vi alla ska vandra, antar jag.
Men tills dess så blir det alltså frilansande som gäller
En grej jag funderat mycket över är hur jag ska klä mig nu när jag blir international businessman. Jag kommer ju inte längre bara representera mig själv, utan även mitt företag, Idebro Design, så detta med kläder och stil kräver en del eftertanke. Nedan har vi några förslag:
Ska jag efterlikna Tony Soprano, internationell affärsman med stil?




Eller kanske Rysk(?) "affärsman" med lite mer casual stil, samt med modern teknik i handen:




Eller så ser jag bara ut som vanligt, med plastsvärd och krona:




Hur som helst, nu kastar jag mig ut i det okända!

Inga kommentarer: